herstellen

Herstellen

Herstellen als verspilling is:

Het werk dat noodzakelijk is wanneer iets niet in één keer goed gaat. Alles wat als resultaat uit het proces komt maar niet (zomaar) bruikbaar is of een of meer stappen terug moet in het proces omdat er ergens eerder in het proces iets fout is gegaan. Herstel verschijnt in de vorm van afval, uitval, herwerk, achteruitwerken, opnieuw doen, fouten en bijna ongelukken,

Ogenschijnlijk lijkt het doel om te streven naar nul fouten en dus nul herstel. Six Sigma kent daarvoor een norm. Een proces dat voldoet aan 6 sigma kent gevalideerd gemeten slecht 3,4 fouten per miljoen processen. Dat is werkelijk onwaarschijnlijk goed en in ieder geval onhaalbaar in alle processen waar mensen een rol in spelen.

Bij deze soort verspilling geldt dat het goede evenwicht gezocht moet worden tussen preventie en herstel. Te veel moeten herstellen kan verspilling zijn. Te veel investeren in preventie kan ook een verspilling zijn.

Tot u spreekt Herstellen:

Ik ben de kracht die ervoor zorgt dat als het even kan er zaken in de herbewerking moeten. Het lijkt er wel op maar is het toch net niet. Even slordig invoeren, een paraaf vergeten, onduidelijke vraag stellen, inferieure kwaliteit van materiaal accepteren en er is weer een loop terug in het proces of er ontstaat een prachtige berg afval. En.. iedereen is daar heel druk mee. Ik ben de kracht die het in-out denken levend houd en het liefst daar ook de statistieken op maakt. Hoeveel telefoontjes heeft u afgehandeld (dat ze later weer terug moeten bellen is toch niet uw zaak!)? Hoeveel klanten heeft u (verder) geholpen aan de balie (dat u met hen met een veelbelovend kluitje in het riet heeft gestuurd is toch geen probleem?). Ik ben het bestaansrecht van de klachten-afhandelingsafdeling. Ik krijg vaak een prachtige titel mee: ‘serviceafdeling’. Ik mag graag zorgen voor rommelige en onoverzichtelijke werkplekken waar dingen makkelijk mis gaan. Ik heb een hekel aan opgeruimde ruimtes met visuele hulpmiddelen voor de logica van processen.

Mijn Top 10 in voorbeelden:

  1. Fietsband voor de tweede keer moeten plakken.
  2. Onleesbaar handschrift van de dokter.
  3. Super in plaats van diesel.
  4. Gratis geld.
  5. Checklist en preventie in ziekenhuizen
  6. Ding  dong op hol.
  7. Ongestempelde postzegels.
  8. Fout geprijsde artikelen in een winkel.
  9. Vrijspraak of seponering door procesfouten in juridische procedures.
  10. Op hol geslagen autoalarm.