Muda Slot (gastblog Hugo Stam)

De 7 verspillingen (slot)

Hebben we nu alle denkbare verspillingen gehad?

Nee, er zijn er veel, veel meer. Maar de niet genoemde verspillingen liggen eigenlijk allemaal in het verlengde van de wel genoemde verspillingen. Waar het vooral om draait is dat u leert kijken door de bril die klanttevredenheid heet. U kijkt als het ware opnieuw de wereld in, kijkt met een nieuwe blik en staat open voor wat u ziet. U leert de klant waarderen, hem de juiste waarde toe te kennen door goed naar hem te kijken en luisteren. U stelt het belang van uw klant voorop, er van uit gaande dat u zelf ook graag op die wijze gezien en behandeld wilt worden.

Tip: Respecteer* uw klant!

Kruip eens in de huid van uw klanten en neem u voor een bepaald product of een bepaalde dienst te willen gaan afnemen. Ga vervolgens kijken wat er binnen uw organisatie allemaal gebeurt om die dienst of dat product tot stand te brengen. Besef dat elke stap/handeling u geld kost en vraag u af of u dat er voor over hebt. Tien tegen één dat u zaken tegenkomt waarvan u ziet dat die stap of handeling wél gebruik maakt van allerlei productiefactoren, maar in uw ogen geen enkele waarde toevoegt aan het product of de dienst die u uiteindelijk wilt afnemen maar waar u wel voor zult moeten betalen. Als u eenmaal zicht heeft gekregen op wat in de ogen van de klant geen waarde toevoegt, kan het vermijden van verspillingen pas echt beginnen!

*Respecteren = kijken (spectre): Respect betekent her-kijken, opnieuw kijken, opnieuw waarderen, opnieuw op waarde schatten van wat je ziet, je beeld bijstellen, aanpassen en er naar handelen.

Over de auteur

Hugo Stam is specialist in verbetermanagement en procesoptimalisatie op basis van LEAN by KaiZen. Als adviseur, trainer, coach en engineer draagt hij bij aan het implementeren en het duurzaam succesvol toepassen van deze mens- en resultaatgerichte denk- en werkwijze.

“Het integraal toepassen van LEAN by KaiZen zal uiteindelijk leiden tot World Class Performance, de ultieme bevestiging van het bestaansrecht van een onderneming.”

   Volg Hugo op LinkedIn

  Bel Hugo: 06 – 48485941

  Stuur Hugo een e-mail