Muda 7 Wachten (gastblog Hugo Stam)

Wachttijden (het onbenut laten….)

Valt onder de categorie NIETS DOEN. Je maakt dan wel geen fouten, maar draagt ook geen waarde bij aan het proces, het verbeteren van het proces en het bedrijfsresultaat.

Wachttijden dienen vermeden te worden door processen zoveel mogelijk te bekorten en optimaal op elkaar af te stemmen. Waar wachttijden mensen treffen moeten deze mensen hun tijd benutten voor het verder bekorten en verbeteren van processen, (preventief) onderhoud, schoonmaken/-houden, bij- en omstellen van machines etc.

Het ontbreken van wachttijden in een verder lean-proces is ideaal en geeft aan dat er een ononderbroken gelijkmatige ‘flow’ is waarbij alle processtappen perfect op elkaar zijn afgestemd. Het proces levert kwaliteit en is betrouwbaar tegen een lage kostprijs.

Tip:

Eis van uzelf en uw mensen dat ieder, op zijn niveau en op zijn werkgebied, zijn tijd besteedt aan het (onder)zoeken naar wat hij/zij kan bijdragen aan het verminderen van verspillingen in het proces, steeds weer opnieuw, en opnieuw, en opnieuw, …enz.

7a: Het onvoldoende benutten van de competenties van mensen om u heen!

Over de auteur

Hugo Stam is specialist in verbetermanagement en procesoptimalisatie op basis van LEAN by KaiZen. Als adviseur, trainer, coach en engineer draagt hij bij aan het implementeren en het duurzaam succesvol toepassen van deze mens- en resultaatgerichte denk- en werkwijze.

“Het integraal toepassen van LEAN by KaiZen zal uiteindelijk leiden tot World Class Performance, de ultieme bevestiging van het bestaansrecht van een onderneming.”

   Volg Hugo op LinkedIn

  Bel Hugo: 06 – 48485941

  Stuur Hugo een e-mail