Muda 5 Doorlooptijden (gastblog Hugo Stam)

Doorlooptijden/Processen (het onnodig lang en ingewikkeld maken…)

Doorlooptijden leggen beslag op alles wat je nodig hebt om een dienst of product te kunnen leveren. Hoe korter de doorlooptijd en eenvoudiger het proces, hoe beter het rendement en de flexibiliteit om in te kunnen spelen op een andere/veranderende vraag.

Doorlooptijden duren vaak langer dan strikt noodzakelijk en processen zijn vaak ingewikkelder dan strikt noodzakelijk. Naarmate organisaties groter worden lijkt het steeds moeilijker om iets snel gedaan te krijgen. Met name overheidsinstellingen staan hier om bekend. Maar ook banken, verzekeringsmaatschappijen, energie- en kabelmaatschappijen, zorginstellingen, ziekenhuizen, thuishulp enz. hebben vaak moeite om zonder rompslomp hun ‘producten’ in korte tijd te leveren.

Je kunt rustig stellen dat naarmate meer mensen verantwoordelijk zijn voor een deel van het proces of een procedure, steeds minder mensen zich verantwoordelijk voelen voor het eindresultaat. Tot in het ergste geval niemand zich nog verantwoordelijk voelt voor het eindresultaat.

En de klant? Als klant voel je je ondertussen wel door de mangel gehaald, niet serieus genomen en/of tekortgedaan. Je neemt je voor een volgende keer naar een ander te gaan of een andere weg te bewandelen. Maar helaas, die keus heb je niet altijd…

Bedenk goed, elke handeling, elke processtap is een kans op fouten: dus, Keep It Simple!

Hoe eenvoudiger en korter een proces of procedure, hoe transparanter en beter het is.

Degene die nu denkt dat het dus de schuld is van al die mensen die daar werken en dat je die dus beter kunt ontslaan, moet echter bedenken dat al die mensen stuk voor stuk van goede wil zijn. Zij zijn alleen binnen hun organisatie gedwongen te werken in een systeem en met systemen waarbinnen ze zelf geen verschil meer kunnen en mogen maken. Daardoor kunnen ze onvoldoende maatwerk kunnen bieden om hun klanten tevreden te stellen.

Heeft u enig idee hoe we dit ten goede kunnen keren?

Over de auteur

Hugo Stam is specialist in verbetermanagement en procesoptimalisatie op basis van LEAN by KaiZen. Als adviseur, trainer, coach en engineer draagt hij bij aan het implementeren en het duurzaam succesvol toepassen van deze mens- en resultaatgerichte denk- en werkwijze.

“Het integraal toepassen van LEAN by KaiZen zal uiteindelijk leiden tot World Class Performance, de ultieme bevestiging van het bestaansrecht van een onderneming.”

   Volg Hugo op LinkedIn

  Bel Hugo: 06 – 48485941

  Stuur Hugo een e-mail