MUDA start (Gastblog Hugo Stam)

MUDA is Japans voor Verspilling. Maar wat verstaan we hieronder?

Verspilling is elke handeling die geen waarde toevoegt aan een dienst of product waar de klant voor wil betalen.

FOUTEN, de grootste verspilling is het maken van fouten waarbij het leveren van diensten of producten waar geen klant op zit te wachten wel de ergste is: STOPPEN ermee!

Fouten in diensten of producten waar een klant wel voor had willen betalen vallen hier ook onder. Foute diensten of producten kosten je zóveel meer dan de kosten die je maakte om ze te kunnen leveren: ze schaden de klanttevredenheid en het vertrouwen dat de klant heeft in uw onderneming waardoor het zelfs kan gebeuren dat hij goede diensten of producten ook niet meer bij u zal afnemen.

Toch is binnen KaiZen een fout maken niet het ergste; een fout doorgeven aan de volgende stap in het proces is echter een DOODZONDE! en moet ten koste van alles voorkómen worden.

NIETS DOEN, de op één na grootste verspilling. Je kunt dan wel geen fouten maken maar je draagt ook niets bij aan het resultaat en zeker niet aan het verbeteren van processen, de belangrijkste taken van iedere medewerker!

Door te verspillen leg je onnodig beslag op de productiefactoren:

  1. Kapitaal (geld, grond, gebouwen, machines, transportmiddelen, materialen etc.)
  2. Natuur (grondstoffen, land, water)
  3. Mens (arbeid, creativiteit)
  4. ICT (informatie en communicatie technologie)
  5. Energie (gas, stoom, brandstof, elektriciteit)

Het allerbelangrijkste van verbetermanagement en procesoptimalisatie is

  •     het kennen van de verspillingen
  •     het herkennen van de verspillingen = kritisch kijken wat er nu eigenlijk precies gebeurt
  •     het erkennen van de verspillingen = actie nemen om de verspilling te vermijden

 De ellende van verspillingen is, dat ze zelden alleen komen: de een roept de ander op! Waar je bij de ene verspilling denkt “het levert wel geen meerwaarde op maar ach, met de kosten valt het nog wel mee” moet je bedenken dat er vrijwel altijd iets achteraan komt: Iets dat je nu wellicht niet ziet, maar op een ander tijdstip of andere locatie komt het onmiskenbaar naar voren.

Over de auteur

Hugo Stam is specialist in verbetermanagement en procesoptimalisatie op basis van LEAN by KaiZen. Als adviseur, trainer, coach en engineer draagt hij bij aan het implementeren en het duurzaam succesvol toepassen van deze mens- en resultaatgerichte denk- en werkwijze.

“Het integraal toepassen van LEAN by KaiZen zal uiteindelijk leiden tot World Class Performance, de ultieme bevestiging van het bestaansrecht van een onderneming.”

   Volg Hugo op LinkedIn

  Bel Hugo: 06 – 48485941

  Stuur Hugo een e-mail