Muda 3 Transport (gastblog Hugo Stam)

Transport/Beweging

Transporthandelingen (intern en extern) en bewegingen voegen geen enkele waarde toe aan de dienst of product zelf maar zijn noodzakelijk om zaken van A naar B te krijgen.

Dit vinden we zo normaal dat we het ook zonder blikken of blozen accepteren of zelf voorstellen.

Gebrek aan transport/beweging op het moment dat je het nodig hebt, is uiteraard ook verspilling.

Ik kom nog al eens bij bedrijven en organisaties die zeggen: ‘Kijk, daar hebben we het aantal benodigde mensen weten te reduceren door de beweging die zij maakten over te laten nemen door een robot. Een robot wordt niet moe, is nooit ziek, wordt niet afgeleid en werkt veel sneller. We doen nu met 1 robot wat we eerder met 4 mensen deden: tel uit je winst.’

In mijn ogen heb je nu een dure high-tech machine die als hij in storing schiet door een dure hoogopgeleide technische medewerker op gang geholpen moet worden en door een dure hoogopgeleide programmeur moet worden ingesteld om iets anders te kunnen doen dan hij nu doet als dat überhaupt al mogelijk is. En die robot heeft ook last van slijtage, moet (preventief) onderhouden worden en het ergste, kan niet omgaan met afwijkingen en veranderingen of negeert ze met alle gevolgen van dien. De robot die hier geen last van heeft moet nog ‘geboren’ worden en zal een veelvoud kosten van de dure robot die ik hier heb beschreven.

Whatever it costs!

Voor elk probleem is wel een oplossing te koop. Maar problemen voorkomen is altijd beter dan oplossen. Kon het proces nu echt niet zo worden ingericht dat het met minder of zonder transport en beweging kon worden volbracht?

Hoezo, de ene verspilling roept de andere op…

Flitste het net ook al bij u door het hoofd dat iets dat getransporteerd wordt vaak ook beschermd moet worden om alle transport, op- en overslag enz. onbeschadigd te kunnen doorstaan?

En dat die behoefte aan bescherming (verpakking) toeneemt naarmate er meer waarde aan het product wordt toegevoegd?

Dus, als het al getransporteerd moet worden, wanneer doen we dat dan, hoe en over welke afstand?

Over de auteur

Hugo Stam is specialist in verbetermanagement en procesoptimalisatie op basis van LEAN by KaiZen. Als adviseur, trainer, coach en engineer draagt hij bij aan het implementeren en het duurzaam succesvol toepassen van deze mens- en resultaatgerichte denk- en werkwijze.

“Het integraal toepassen van LEAN by KaiZen zal uiteindelijk leiden tot World Class Performance, de ultieme bevestiging van het bestaansrecht van een onderneming.”

   Volg Hugo op LinkedIn

  Bel Hugo: 06 – 48485941

  Stuur Hugo een e-mail