Muda 2 Voorraad (gastblog Hugo Stam)

(Tussen)Voorraad

Hét gevolg van overproductie. Voorraad kom je overal tegen, zelfs op plaatsen waar het niet hoort. Voorraad raakt beschadigd of over datum, het raakt zoek of verdwijnt, het wordt keer op keer verplaatst en leidt tot overvolle magazijnen en distributiecentra die allemaal weer beheerd moeten worden etc.

Voorraad legt een enorm beslag op onze productiefaktoren en niet zelden komt er, door allerlei oorzaken, van deze overproductie niets meer terecht: de aangewende productiefactoren zijn voor altijd verloren!

Voorraad weerhoudt ons ook van het direct kunnen en willen inspelen op verandering in vraag. Liever slijten wij eerst onze oude voorraad. Maar daar worden onze klanten, die niet voor niets iets anders vragen, vaak niet gelukkiger van: Het werkt remmend op hun omzet en winst en weerhoudt hen er van voorop te kunnen lopen in de concurrentieslag.

Gebrek aan (tussen)voorraad op het moment dat je het nodig hebt, is uiteraard ook verspilling want een gemiste kans!

Dat is toch logisch…?!

De verkoopafdeling zegt altijd dat zij voorraad nodig heeft om te kunnen verkopen; Hoe meer voorraad, hoe beter en meer zij kunnen verkopen.

Om (blijvend) te kunnen verkopen moet je echter beschikken over het vermogen om de klant betrouwbaar te kunnen leveren wat hij vraagt tegen een voor hem acceptabele prijs. Het moment van leveren is dus het moment van de waarheid: is de klant tevreden dan verkoop je hem de volgende keer minstens zoveel. Is de klant ontevreden dan verkoop je hem waarschijnlijk niets meer.

Slim… of toch niet?

Diezelfde verkoopafdeling wil een verbeterde versie (met hogere marge) van dat product in de markt zetten en bedenkt een aktie om van de hoge voorraad (goed voor een half jaar) af te komen: “Voor elke 10 stuks die u nu besteld, krijgt u er 2 gratis!”

Om iets te kunnen verkopen waar je meer aan kunt verdienen, moet je dus eerst de bestaande voorraad opmaken. Om dat te versnellen ga je dingen weggeven. Nu is de klant degene die voorraad gaat opbouwen tenzij hij de korting doorgeeft aan zijn klanten maar dan hebben die weer meer voorraad dan ze verbruiken. Na 4,5 maand aktie is alles op. Eindelijk kunnen we de verbeterde versie gaan wegzetten: goed voor onze winst!

Het duurt alleen bijna 1,5 maand voor de verkopen weer op de aantallen zitten die we gewend waren van voor de aktie. Want door de hele keten verspreid zat nog oude voorraad die eerst op moest. Wat was er onder de streep overgebleven als we in plaats van 6 maanden maar 3 maand voorraad hadden gehad: meer of minder? En als we maar 1 maand voorraad hadden gehad, hoe had het eindresultaat er dan uitgezien?

Over de auteur

Hugo Stam is specialist in verbetermanagement en procesoptimalisatie op basis van LEAN by KaiZen. Als adviseur, trainer, coach en engineer draagt hij bij aan het implementeren en het duurzaam succesvol toepassen van deze mens- en resultaatgerichte denk- en werkwijze.

“Het integraal toepassen van LEAN by KaiZen zal uiteindelijk leiden tot World Class Performance, de ultieme bevestiging van het bestaansrecht van een onderneming.”

   Volg Hugo op LinkedIn

  Bel Hugo: 06 – 48485941

  Stuur Hugo een e-mail