Kanban aan de bar

In het boekje 5S van leanconsultant collega Bert Teeuwen staat een mooi en simpel voorbeeld van Just-in-Time pull. Bij de opheffen van de verspilling wachten is een van de strategieën om ervoor te zorgen dat de klant de trekker wordt van het proces. Er wordt pas iets in actie gezet als er een concrete klant is met een concrete vraag. Eventueel is er een mini-tussenvoorraad. Die mini-tussenvoorraad wordt vaak beheerst met kleine kaarten (Kanban). Je ziet ze bijvoorbeeld heel goed bij McDonalds onder de warmtelampen. Maar het voorbeeld uit het boekje is veel sprekender. Citaat van blz. 58.

Kanban in het café.

Een eenvoudig voorbeeld van een Kanban-systeem  speelt zich af in een café. Een klant heeft grote dorst en wil graag voortdurend voorzien worden van zijn geliefde drankje, zonder steeds te moeten bestellen. Hij heeft met de barman een leveringsafspraak gemaakt: er staan op de bar twee volle glazen. Als hij er een leeggedronken heeft schuift hij die naar achteren en begint aan het tweede volle glas. Het lege glas is voor de barman het ‘Kanban’-signaal om deze weg te halen en er weer een volle voor in de plaatse te zetten. Op deze manier bepaalt de klant het tempo van het leveren (schenken), bij tempowisselingen ontstaan er geen grote voorraden of een dorstig te kort.

Uit: 5S van Bert Teeuwen. Meer info hier.