Winterbanden

Toen ik pas thuiskwam nadat mijn auto bij de garage was geweest lag er een bericht van de Leasemaatschappij in de bus. Daarin de volgende tekst:

Geachte heer, mevrouw,

Een uitglijder is zo gemaakt, zeker bij regen of een beetje sneeuw. Daarom zijn er winterbanden, die de remweg op nat of besneeuwd wegdek bijna halveren ten opzichte van zomerbanden. Winterbanden bewijzen hun nut al zodra het kwik onder de 7 graden zakt. Laat daarom tijdig uw zomerbanden omwisselen.

De winterbanden zijn opgenomen in uw leasecontract en kosten u dus niets extra, op een snelle ‘pitstop’ bij uw dealer na. Maakt u van tevoren wel even een afspraak?

Dan staan de juiste winterbanden klaar voor snelle montage. En rijdt u veilig de winter tegemoet.

Met vr. Groet enz..

Waarlijk een vriendelijke en attente ‘piep’ voor de wissel. Toch is hier sprake van een verspillling. Wanneer de garage en de leasemaatschappij af zouden stemmen vanaf welke datum alle banden verwisseld zouden moeten worden, èn er een piep zou staan in het klantsysteem van de garage, hadden mijn winterbanden er op gezet kunnen worden in het verlengde van de afspraak die ik toch al had. Nu moet ik een tweede afspraak maken bij de garage en dat kost mij als klant tijd, die ik ook had kunnen gebruiken om bijvoorbeeld te jongleren of iets anders leuks te doen.

Dit dubbele registratie en meldingensysteem is een voorbeeld van Redundantie. Soms is ‘dubbele bedrading’ heel zinnig (zoals in vliegtuigen bijvoorbeeld). In dit geval zou communicatie het meest logisch gestuurd kunnen worden vanuit de garage omdat daarmee dubbeldoen voorkomen wordt.

Theoretisch dus een voorbeeld van overbodige complexiteit en dus een proces-verspilling.