Super ipv Diesel

Ik heb het zelf gelukkig zelf nog nooit meegemaakt maar hoor het wel regelmatig van dit euvel. Zou natuurlijk simpel op te lossen zijn door een andere tankaansluiting voor diesel en benzine te maken. Maar zolang dat niet gerealiseerd is geeft het een boel problemen. BMW heeft er als autofabrikant al wel iets op bedacht.

Tankbeveiliging voorkomt verkeerd tanken

Je kunt het je haast niet voorstellen, maar blijkbaar gebeurt het toch: mensen die per ongeluk benzine in de tank van een dieselauto gooien. Het lijkt toch haast onmogelijk omdat de tankslang van diesel volgens mij altijd zwart is hier in Nederland en de benzinesoorten meestal rood, geel en groen. ‘Oké’, dacht ik nog… ‘misschien is het in veel andere landen minder duidelijk en gaat het daar vaak mis’. Maar wat blijkt… de ANWB Wegenwacht moest in 2008 maar liefst 23.000 keer in actie komen om mensen hulp te bieden die de verkeerde brandstof hadden getankt. In Nederland dus!

Autofabrikant BWM heeft daar nu wat op gevonden. BMW voorziet al haar dieselmodellen voortaan van een tankbeveiliging die het tanken van de verkeerde brandstof voorkomt. Met dit systeem kan veel tijd en geld worden bespaard. De innovatieve tankbeveiliging wordt vanaf nu standaard en zonder meerprijs op alle BMW’s met dieselmotor gemonteerd.

Het tanken van de verkeerde brandstof kan naast veel tijdverlies ook dure reparaties opleveren. De herstelkosten kunnen zelfs oplopen tot wel 10.000 euro! Zelfs als de bestuurder de motor nog niet eens heeft gestart, is het noodzakelijk dat het brandstofsysteem geleegd en gereinigd wordt. Daarnaast is het ook nog eens schadelijk voor het milieu omdat er een onbruikbaar mengsel van benzine en diesel overblijft. Ad Vonk, woordvoerder van ANWB, is blij met deze nieuwe toepassing: “Dit systeem scheelt zowel onze Wegenwacht als ook onze leden veel tijd en geld en komt bovendien het milieu ten goede.”

De tankbeveiliging maakt het onmogelijk om het vulpistool van de benzinepomp in de tankopening te steken. Het ‘slot’ in de tankopening gaat alleen open voor een standaard diesel vulpistool, dat een grotere diameter heeft dan bij benzine. Daarom past een diesel vulpistool ook niet in de vulpijp van een benzineauto, waardoor die verwisseling ook veel minder voorkomt. Het systeem is ook berekend op onconventionele vormen van bijtanken, zoals met brandstof uit een jerrycan. Via kleine openingen langs de rand van de vulopening laten zich dan kleine hoeveelheden brandstof bijvullen.

Vindplaats artikel hier