Functiescheiding in de thuiszorg

Een tijdje geleden was er een ferme actie van de SP. Er werd een spotje gemaakt en een poster van een prachtige oude mevrouw. De mevrouw meldde in dat spotje dat zij al jaren gewassen werd door Conny. Conny kon niet meer komen want Conny was te duur. Dus nu komt er een ander, en daarna weer een ander. De oude mevrouw is er duidelijk niet blij mee. Een beetje confronterend in een beschaafd land. De achtergrond van de actie was de op gang komende functiedifferentiatie in de thuiszorg en de introductie van de alpha-hulp (huishoudelijk medewerker zonder rechten en een laag loon).

In het kader van de 7 verspillingen vind ik het vooral interessant dat voor verschillende zorgvragen verschillende mensen naar de klant gaan. Het kan voorkomen dat de verpleegkundige maar 2 minuten binnen is om even een prik toe te dienen. Later komt de alpha-hulp die wat huishoudelijk werk doet. Op een ander moment komt er een verzorgende voor douche en persoonlijke verzorging. Als ik er vanuit ga dat het management in de thuiszorg kan rekenen weegt het verlies van transporttijd en transportkosten op tegen de voordelen van de functiedifferentiatie (laag geschoold werk tegen een laag loon).
Ik ken uit eigen ervaring de verhalen vanuit de kant van de klant (die geen keus heeft) die helemaal niet zo blij is met al die (wisselende) mensen over de vloer. Liever een mens die zich voor wat langere tijd met je verbind en waarbij je je veilig kunt voelen dan theoretisch kwalitatievere zorg.